2009. október 21., szerda

Rozsos kifli, zsemlecsücsök, meg a pogácsa

Szívesen használok rozslisztet a kenyértésztákba, mert szeretem az ízét. Ráadásul mi nők jóval többet fogyaszthatnánk saját érdekünkben. Olyan élelmiszerek, mint a hüvelyesek, a szója, az árpa, rozs, padlizsán, répa, paradizsom és szezámmag un. fitoösztrogéneket tartalmaznak, amelyek gyengébben, de hasonszőrű hatásúak szervezetünkre, mint maga az ösztrogén. Hogy ez egyébként miért fontos?
Az ösztrogén szabályozza a kalcium beépülését a csontokba, a szívbetegségek kockázatát növelheti alacsony szintje, ráadásul védi az idegsejteket a káros folyamatoktól, ezzel összefüggésben érthető, hogy miért van köze van a figyelem megosztásához és a szellemi frissesség megőrzéséhez is.
(Csak ha valakit nem győzött volna meg egy frissen sült rozscipó íze. :) )

Pár hete úgy döntöttem, hogy zsömlét sütök magamnak. Azután a családomnak is készítettem lightosabb verziót, meg kifliket is formáztam, amik ízre, könnyűségre (formára kevésbé :) ) egészen jól sikerültek, így csütörtök este megint nekifutottam a teljes kiőrlésűvel kiflisütést tervezve.
Nézegettem a tésztát, és eszembe jutottak a fősulis kaják, meg hogy Mariskanéni igen jó pogácsákat kerekített a napokban, így a végén ugyanabból a kelt tésztából háromféle készült.

Rozsos kifi

45 dkg tk tönkölyliszt
15 dkg rozsliszt
1 ek búzasikér (szejtán)
1 ek burgonyapehely
5 ek olivaolaj
380 ml víz
4 ek méz
1,2 tk só (egy csapott, meg egy kicsi)
1,5 dkg élesztő
1 kk őrölt kömény

A tetejére:
1 ek olivaolaj és víz keveréke kenni, esetleg mézzel bolondítva
szezámmag, napraforgómag, tökmag, köménymag szórni

Mindezt gépben összedagasztattam, majd kiborítottam egy belisztezett deszkára. Három részre osztottam.

Az egyiket kinyújtottam egészen vékonyra kör alakúra, szépen négy felé osztottam, a háromszögeket a szélesebb oldaláról kezdve feltekertem, picit behajtottam, és kiolajozott sütőpapírra raktam egy nagy tepsibe.
Egy másik adagot 1,5- 2 ujjnyi vastagra nyújtottam, megkentem a tetejét, rászórtam a magokat, kicsit rányomogattam, késsel 6 db téglalapot vágtam belőle. (Megkelve olyan jó kis párnacsücsök szerű, ezért lett "zsemlecsücsök". :) ) Mentek ezek is a tepsibe.
A maradék tésztát szintén vékonyra nyújtottam kilisztezett deszkán, megkentem kevés olivaolajjal, egymásra hajtottam úgy, hogy 3 réteget kapjak. Az így kapott felüleltet megint megkentem, ismét egymásra hajtottam, nyújtófával megigazgattam, és késsel kis kockákat vágtam belőle. A tetejét megkentem, szórtam rá köménymagot. Szintén tepsibe kerültek. Kb. fél óra kelesztés után 180 C-on 50 percig sütöttem. Kis dülöngélős, részeges kockák lettek, de finomak. :)
12/6

Nincsenek megjegyzések: