2011. szeptember 21., szerda

Vegyes gyümölcs lekvár

Apa találta ki, de lehet, hogy már írtam róla régebben. Egyik évben mondogatta nekünk, hogy ott romlik meg a sok gyümölcs a kertben, csináljunk belőle lekvárt. Már hullák voltunk, mert minden este munka után befőztünk éjszakákig, látni sem volt kedvünk még további almának csúfolt férges gubicsokat, meg ilyesmit.
Válaszul elhatározta, hogy majd ő megmutatja! Nos, erre, amióta emlékszem nem sok  példa, volt. No jó, mikor régen hét közben Pesten volt, többször főzött tésztát, meg zacskós levest, de itthon...
Szóval órákig farigcsált, mire egy 8 literes lábas tele lett alma, szilva és körte keverékével. Még kavargatta is, Anya pedig tüntetőleg távol tartotta magát az egésztől. Ritkán csinál ilyet, de most ez volt. Az üvegbe töltésnél már azt hiszem részt vett. Egyrészt nem akart égési sérüléseket kezelni, másrészt semmi kedve nem volt szétkent lekvártól vakarni a konyha padlóját. :)
Aztán a télen az üvegeket felbontva kénytelenek voltunk megkövetni Apát, mert a lekvár nagyon finomra sikerült. Azóta minden évben készül, szeretem, mert ez a fajta cukor hozzáadása nélkül is nagyon finom.
Tegnap este Anya: -  Rosszabb vagy mint Apád! Ő legalább csak itthon gyűjtöget. - közölte velem, miután kipakolta a piacról hozott szatyromat. Így a 20 literes lábas tele lett.
Arányában nézve kb. 45% alma, 30% körte, 25% szilva most, de ez minden évben változik, attól függően, hogy mi van otthon, milyen gyümölcsöt kapunk stb.
Mivel későn lettünk készen, megszurkált alufóliával lefedve bekerült a sütőbe. (Ha valaki azonnal készíti, össze kell főzni, a végén esetleg turmixolni is lehet, de a többség szereti, ha kicsit darabos.) Pár órát ment, azután lekapcsoltuk, napközben a Hugom szórakozott vele, és este ment a befőttes üvegekbe.
Sok levet engedett, azt lekanalazgattam, és a szilvás sütemény tésztájába használtam fel pl.
Azután turmixoltam, olyan fél órát kavargattam még, mire felfőtt. Még így is elég hígnak találtam, ezért 4 tk agar-agar port szórtam bele, ami később kellemesen megsűrítette a lekvárt. 
Kimosott kis üvegekbe került, azok dunsztba, azután palacsinta - hű de finom lesz - tejberizs, zabkása, köleskása, egyéb ilyen ételek mellé kanalazva gyorsan fogy az üvegekből a télen.

Nincsenek megjegyzések: