2009. február 4., szerda

Sütöttem zsömlét is

A család azért mértékkel hajlandó fogadni a teljes őrlésű alapanyagokból készült ételeket. Kenyeret általában fele-fele arányban készítek, vagy 40 tk/20 finomliszt, de olyankor mindig megkapom: Ez most teljeskiőrlésű? :)
Egyik este a legutolsó vizsgám után hamarabb hazajöttem, és a bekészített kenyértésztát megbolondítottam kicsit. Miután a géppel újra átdagasztattam, szépen zsömléket formáztam, és kisütöttem. Szendvicsekhez nagyobbak készültek, csak úgy eszegetni olyan tenyeremnyiek. Persze ha kenyértésztából készül, hamar megkeményedik, viszont egy kis tejjel (én sokszor szójatejport keverek hozzá, és kész), picit több olajjal szép bucik készíthetőek a következő módon:

60 dkg liszt (kinek hogy, ebben 10 dkg fehér volt)
200 ml növényi tej
180 ml víz
3-4 ek olivaolaj
1 ek méz
1,5 tk só
1/4 kocka élesztő
magok (napraforgó-, szezám-, len-, kömény-, tökmag)

Átalában a géppel kavartatom meg, de ha úgy alakul, kézzel is megdagasztom. Csak arra kell ügyelni, hogy az ember ne agyon akarja nyomni a tésztát, hanem laza kézzel csukóból dolgozzon, ujjaival a tészta széle alá nyúlva, beforgatva a nagyujj alatti párnácskával megnyomva.

Élesztő: ha por, a Francia élesztőt (barna zacsis saf instant feliratos) ajánlom. Az a legdrágább, de kevesebb kell belőle, és jól dolgozik. Ehhez az adaghoz pl. 1 púpos teáskanálnyi elég.
Folyadék: Ha több tej van, akár az egészhez is azt rakok, de a fele-fele arány teljesen korrekt.

Mituán a kétszeresére kelt, lazán átgyúrom, kikent sütőpapírral kibélelt, nagy tepsibe rakom a megformázott bucikat, és kisütöm. Kicsit több, mint fél óra alatt vannak készen közepes hőfokon.

Nincsenek megjegyzések: