2009. február 16., hétfő

Gesztenyepiskóta

Hétvégén volt próba, sütés, főzés, havazás, meg iskola is. Illetve sütés az péntek délután, de nekem, mikor pénteken hazaérek a munkából, már hétvége van :)

Anyu diplomaosztójára sajnos nem tudtam elmenni, viszont a fiúk szülinapi tortáját még naplemente előtt sikerült elkészíteni. A csicsázásra már nem volt idő, de az íze még a sógornőm szerint is jó volt. Így duplaszülinapi és diplomaosztós "nemtortát" ettek.

Az öcsém nagy mákkedvelő, de azt mondta, tortát abból nem akar, viszont a gesztenyét kedveli. Így kiindulási alap ez és ez a recept volt.
Senki ne számítson egészséges süteményre, azt erre az alkalomra nem mertem volna alkotni, viszont már megvan a fejemben, hogyan fogom vegánosítani.
Másnap, mikor a csapat evett belőle, Ildikó megszólalt: - De ez most vegán?
- Á, dehogy...
- Akkor nem is kell. Azt hittem végre egy olyan egészséges süteményt eszek, ami ízlik :)

(Na igen, amikor nem az elveinek megfelelően tesz az ember valamit.)

Hozzávalók, ahogyan én variáltam nagy tepsire:
10 tojás
7 ek tönköly fehérliszt (nem egészen púpos ek, de nem is csapott)
7 ek porcukor
10 dkg darált mandula
400 g gesztenyemassza
3 ek olivaolaj
1/2 cs sütőpor
1 csapott ek keményítő (mert nem volt édesmorzsám)
1 cs vaníliáscukor
1 dl tejszín

Alapvetően a piskótatésztából indultam ki. Onnan totózgattam készítés közben, hogy ne legyen túl sűrű, de azért ne essen össze a végén a tészta. Kivételesen sikerült jól eltalálni.

Az elkészítés menete:
Sütőpapírral kibélelek egy tepsit, és begyújtom a sütőt.

Külön tálba kerül a tojások fehérje és sárgája. Arra kell ügyelni, hogy a fehérjébe ne jusson a sárgájából, mert akkor nehezebb felverni. Illetve akkor is, amikor nagyon friss a tojás.
Azután a sárgáját a porcukorral és olajjal jól elkavarjuk, míg kivilágosodik. Akkor belekeverjük a gesztenyemassza felét, tovább kavargatjuk, míg a gesztenye kevésbé lesz darabos.

Általában ilyen szinten kapja elő az ember a gépet, és kavartatja tovább azzal :)

A lisztet összeöntöm a mandulával és a sütőporral is, majd beleborítom a gesztenyés masszába. A géppel tovább kavartatom, míg viszonylag egynemű nem lesz.
Akkor gyorsan felverem a habot jó keményre, és kb. 3 részletben kézzel belekeverem az előző masszába. Az első adaggal inkább fellazítom, akkor még jól összetörik a hab. A többinél óvatosabban, inkább beleforgatom a fakanállal, mint keverem. (De azért haladósan.)
Ezután beleöntöm a tepsibe, eligazítom kicsit, majd a forró sütőbe teszem.
Általában 180C-t írnak, azonban az új sütőnknél úgy tapasztalom (Elektrolux) magasabb hőfok kell neki. Inkább 190-200 körül sütöm kb. fél óráig.
És persze 15-20 percig véletlenül sem nyitom ki!

Amíg sült, a maradék gesztenyét a tejszínnel elkevertem úgy, hogy viszonylag szilárd, de kenhető állagot kapjak.

Közben a piskóta elkészült. Egyáltalán nem ragadt a sütőpapírhoz, szépen kiborult.
Középen kettévágtam, majd ügyesen keresztben is elfeleztem őket. S mivel az idő sürgetett, elővettem az adu ászt. A baracklekváros üveget. :)
A keresztben elvágott piskóta lapok közé az került. Azután az egyik lap tetejére a gesztenyekrém, arra a másik piskótalap. A tetejét pedig megszórtam porcukorral.

Egyébként be lehet borítani a gesztenyekrémmel az egészet, szépen kidíszíteni, a szélére mandulaforgácsot szórni.

Nincsenek megjegyzések: