2009. július 14., kedd

Töltött cukkini

Igen, megint cukkini. :) Még a nyers változat kimaradt, de következőleg az lesz.
Meggyes sütit terveztem, vagy ribizlis-barackosat, olyan Dulmina félét, mert vasárnap nem volt az elkészítésére alkalom, de csak lemondtam róla. A gyümölcs még kibírja a hűtőben, süti nélkül jobban elvagyunk, Apa meg éhes lesz holnap délben. :)
Nézegettem a cukkiniket, mit is csináljak belőle, Anya említette, hogy régen sütött ő töltött változatot, de nem is emlékeztem rá.
Most két változat készült. Egy tepsit telepakoltam.

Hozzávalók:

A lakto-ovo változathoz:
1 nagy cukkini
10 dkg barnarizs
3 db tojás
1 ek só
1 ek olivaolaj
2 dl tejföl (1 kanál tejjel hígítva)
1 kis fej hagyma felaprítva

A barnarizst felraktam főni 40 percre sok vízben. (Inkább leszűröm utóbb, mint odaégessem, és ha marad, rizstejnek megturmixolva felhasználható. Saját súlyához képest 2,5x-es a vízigénye egyébként.)
A cukkinit megpucoltam, kétfelé vágtam, a magokat kiszedtem, a végét is kivájtam, hogy minél több töltelék férjen. Picit besóztam a belsejét. Vékonyan kiolajozott tepsibe helyeztem.
A 3 tojást teflonlábasban 3 csipet sóval 1 tk olajon megsütötem rántottának, és villával apróra törtem.
A rizst leszűrtem, összekevertem a hagymával, tojással, megsóztam, és belekanalaztam a cukkinikbe.
A tejfölt összekevertem tejjel, pici sóval, így kicsit folyik, jobban szétkenhető a töltelék tetején. De arra is ügyelni kell, hogy ne legyen túl híg, mert akkor meg lefolyik a tökökről, és ez nem rakottkrumpli, hogy ne legyen gond. :)
1 órát sütöttem 200 C-on.

Vegán változat:
1 nagy cukkini
10 dkg barnarizs
1 nagyobb répa vastagabb lyukú reszelőn lereszelve
1 ek só
1 ek olivaolaj
2 dl szójajoghurt v. magtejföl napraforgóból
1-1,5 ek sörélesztőpehely
1 kis fej hagyma felaprítva
1/4 kk borsikafű
1 kk bazsalikom
2 paradicsom

A rizst itt a répával, hagymával, borsikafűvel és bazsalikommal és kis sóval összekevertem. Tofuval is kiegészíthető a töltelék, akkor laktatóbb.
A masszát belekanalaztam a kivájt cukkinikbe. A paradicsomból karikákat lehet tenni a tetejére. Minderre mehet a szósz. A szójajoghurtot a sörélesztőpehellyel összekevertem - így nem folyt, és ízre is kellemes - majd eligazítottam, és a sütőben sütöttem 200 C-on 1 órát, míg a teteje megpirult.
A tetejére szója helyett tehető magtejföl, vagy pedig napraforgó sajt, vagy vegán sajt, csak hígabbra kell készíteni picinykét.

Olyan illata volt, hogy fél 10-kor már korgott a gyomrom, pedig 6-kor vacsoráztam tökfőzeléket kölesfasírttal, meg vagy egy kiló paradicsomot megettem utána...

2 megjegyzés:

KryaSpirit írta...

Nagyon jól néz ki a cukkinid. Éppen most sül a sütőmben nekem is!:) Ez egy másik változat, de úgy látszik egy rugóra járt az agyunk. A napokban posztolom.

Renata Kalman írta...

Én is már jó ideje terveztem feltenni a töltött tökeimet, cukkinit pedig még gyakrabban készítek.