2009. július 7., kedd

Mákos nudli

Sógornőmmel egyik hétvégén azon agyaltunk, mit is kellene enni adni a bandának, amikor kibökte, hogy csinálhatnánk nudlit. Miután mindenki rábólintott az ötletre, lekocogtam a pincébe és összeszedtem még a maradék öreg kompérokat. Megmostam, feltettük főni héjában kissé sós vízben.
Közben daráltam lisztet, csináltunk ezt azt, még hülni is hagytuk kicsit, hogy kevésbé süsse a kezünket, miközben vetkőztetjük szegényeket. ;) De túl sokat nem szabad vele várni, mert akkor megszárad, és olyankor nehezebb dolgozni vele pucoláskor, de szétnyomáskor is. Inkább egy papírtörlő szeletet hajtok 4 felé, a tenyerembe rakom, így legalább azt nem süti. :)

Míg eszemben volt, megmértem a tálat, amibe a burgonya került.
A krumplinyomó használata közerővel sokkal kellemesebb volt. Sógornőm rakta a krumplit, igazgatta a belsejét, én meg összenyomtam. Haladtunk is. :)
3 kg lett. Azzal lehetett estig két részletben dolgozni. :) Ami ennél a tésztánál egyébként nem előnyös, d
e nem csak rajtunk múlt.
Előszedtem a Horváth ilona féle szakácskönyvet, meg visszanéztem a szilvásgombóc receptjére. (eredeti innen)
Annyiban módosult, hogy margarin helyett olivaolaj került bele.

Felraktam vizet a 8 literes lábasban főni kicsi sóval.

Aztán nekiálltunk. Sógornőm a fehér lisztes verziót gyúrta, én meg a tk liszteset.

Összetevői:
A fehér lisztes, Horváth Ilona félének:
1 kg krumpli
30 dkg liszt
1 tojás
1 ek olaj
1 csipet só


És a reformosnak:
1 kg burgonya
35-40 dkg tk liszt
3 ek olivaolaj vagy 0,5 dkg margarin
1 csipet só


+ 50-50 dkg zsemlemorzsa (kinek milyen)

Az a lényeg, hogy jó rugalmas, de ne túl kemény tésztát kapjunk. Nem kell sokat gyúrni.
Míg formáztuk, egy részét betettem a hűtőbe, hogy ne lágyuljon meg.

Előszedtük a deszkát, kinyújtottam kb. másfél centisre, és hosszábban elkezdtem ujjnyi vastag szeleteket levágni. Azután megsündörgettem kerekre, felszabdaltam kb. 3 centis darabokra, és ment egy lisztes tálcára, majd mikor 4-5 maréknyi sorakozott, a fazékba. Gondoltam egyenként megsündörgetem még, de a Sógornőm nem hagyta, igaza is volt. Fölösleges munkafolyamat, ha szépen formázod a hosszút.

Egyikünk kevés olajon megpirította a morzsát.
A nudlikat miután feljöttek a forróvíz tetejére, 1-2 perc után szűrővel ki is szedtük, megforgattuk a morzsában, és tettük át jénaiba.
Aztán elfogyott a morzsa, az öcsém pedig mákrajongó - megoldottuk a kérdést. :)

A mákosnál nekem hiányzott a cukor, de inkább hanyagoltam, és gyümölccsel ettem. Feketeribizkével finom volt.


Nincsenek megjegyzések: