2009. július 10., péntek

Gombakrémleves vargányából

Meleg délután, odakinn napsütés, álmoskás, várom a munka végét hangulat. Néha van ilyen is.
Kopogás, megvárja, míg azt mondom: Tessék és csak azután nyitja meg az ajtót.
Először benéz: - Te még itt vagy? Már mindenki elment. :) Közli somolyogva. (Hm, ismeri a dörgést, valamikor itt dolgozott.) Majd a magas emberek sajátságos mozdulatával fejét lehajtva lép be, pedig a legalább 210 magas ajtó nem veszélyezteti. :) Jellegzetes mozdulatokkal lepakol, csüccsen le, törölgeti meg magát, és kérdezi: - Mizujs? Azután elmeséli, pihenőnapot tartott, és kiment az erdőbe szétnézni, néhány dolgot ellenőrizni, állatokat beetetni.
Végigfut az agyamon, előző este mit is mesélt a telefonba, és megállapítom, nagyon ráfért már egy ilyen nap. Közben egy zacsi gombát mutogat, hogy nekem hozta, most szedte. Nem volt nálam kés, földes... Bánja a csuda, ahogy belenézek a gyönyörű növényekkel teli szatyorba. Tinóru.
Próbálom az emlékeimből összeszedni, ettem-e valaha. Csak az jut eszembe, hogy nagyanyámék szedték mindig az erdőben és szárította meg. De az ízére nem.
Fogalmam nincs, hogy lehet elkészíteni, de majd kitalálom.

Beszélgetünk mindenféléről, azután elmegy. Odakinn beindítanak valamit, éktelen csörömpölés. Csinálják a járdákat. Megfogadom a tanácsát, összeszedem a cuccaimat és lelépek.

Otthon Anya előszedte a nagy gombás könyvet, mégis megnézi, kit fogunk enni. A megvágva megfeketedő példányt kidobálom, a fele zacskóba megy a hűtőbe. Majd másnap elkészítjük.
Gyönyörű formásak. A leghúsosabbakat felszeletelem, telepakolom vele az aszalót. Hajnal 1:43. Felébredek. Mezítlábas talpak halk nesze a sötétben a lépcsőn. Odalenn a két ajtó kitapogatása. A garázsban tömény gombaillat. Az alsó tálca felülre kerül, már majdnem jó is, állapítom meg, de nem hagyom a gondolataimat elszaladni, különben nem alszom vissza percek alatt. Reggel leszaladok, kikapcsolom. Jó lett!

Folytatásként tegnap este gombakrémlevest főztem, amit még soha.
Először az összes recepteskönyvet átböngésztem, de egyet sem találtam. Mentőövként ott a net. Ízbolygó, Gigi, Zsuzsa receptjeibe belekukkantottam, majd nagyjából a fejemben összeraktam, melyik receptből mit használok fel. Pl. a bors kiejtve, a tejszín szójára váltva, petrezselyemzöldet meg vágok bele mert friss, és csak.

Nos, amiket beletettem a fazékba:
Kb. 3/4 kg vargánya felszeletelve
2 fej vöröshagyma felaprítva
6 szem nagyobb burgonya
4 dl szójatejszín v. magtejföl
4 ek tk liszt
1 csapott ek vegamix
1 ek só
olivaolaj
petrezselyemzöld felaprítva
1 kk őrölt kömény

Kicsit körülményesen készült, a hagymát megpirítottam olajon és vízen külön, mert a cukkinis kenyérbe egy picit akartam rakni. A gombát szintén külön a fele sóval megszórva sütöttem olaj nélkül, miután elfőtte a saját levét, még kis vízzel felengedtem, majd hagytam pirulni kevéssé.
Peti! Nem is tudod mit indítottál el ezzel. Alapvetően nem szeretem, csak ritkán a rántott termesztett csiperkét, meg a gombapörköltet üveges gombából. Ennek viszont olyan illata volt, hogy kedvem lett volna nekiesni rögtön. :)
A hagymát és a gombát összeöntöttem, hozzákevertem a lisztet, a köményt, felengedtem vízzel, beleszórtam a vegamixet és így főztem kb. 15 percet. Ezalatt a kruplit kis kockákra vágtam és egy tefon edényben 2 ek olivaolaj, só és kevés víz keverékével lefedve pároltam. Mikor elfőtte/sülte a vizet, utánapótoltam. Kb. 10 perc alatt készen is lett. Cél az volt, hogy ez is pirult legyen.

(Normális esetben azt javaslom, hogy a gombát a hagymával együtt párold, majd keverd el a liszttel, engedd fel vízzel, tedd bele a burgonyát és 15 perc főzés után mehet hozzá a tejszín.)

Beleöntöttem ezt is a levesbe, belecsurgattam a tejszínt, még 10 percig főztem, majd elzártam a gázt. Csak azután szórtam meg petrezselyemzölddel. A fokhagymát Anya miatt kifelejtettem, de finom lehet azzal is, vagy esetleg még babérlevéllel fűszerezhető.

3 megjegyzés:

Kata írta...

Annyira szeretem, ahogy írsz!!!

Bob Potter írta...

Jól hangzik. Én is probálkozok pillanatokon belül (rendes tejszin, köménymag nem).
Valahol még találtam egy olyan verziót, hogy a levesbe ugyan nem ment fokhagyma, de betétnek ott gombaszeletet ajánl olivaolajon fokhagymával piritva.
Na ezt is átirom, mert én a fiatal pédányok fejét (nem nagyobb mint 3cm átmérő) egyben fogom megpiritani és bele-vele főzni egy picit.

Bridge írta...

Jól esik, amit írsz. A hangulattól függ, hogy sikerül.

Bob!
Csak rajta! :)