2008. október 9., csütörtök

Saláták


Dulmina Saláták... gondolataiból kiindulva filozofáltam el azon, hogy nem szokott salátákat készíteni, bár újabban mégis :)
Sokaknak eszébe sem jut, hogy mennyire kellemes és egészséges kiegészítője az étkezéseknek a nyers saláta. Ehelyett egy üveg savanyú uborka, finom ugyan, de tele van ecettel (egyrészt kevésbé kívánod étkezéskor a folyadékot, másrészt savasít, gyomorizgató hatású) és a cukorral (ezt meg nem is részletezem).

Pedig annyi féle van. Reszelt, szeletelt, apírott zöldségfélék összekeverve. Akár öntettel, akár a nélkül.
Nálam ez általában úgy néz ki, hogy pici só, méz és citromlé kerül rá, összerázom/ keverem, állni hagyom, aztán eltünteti a család.
Régebben ecetet használtam a salátákhoz, azután szépen lassan átálltam a citromlére. Ismerőseim az éretlen szőlőből készült levet, vagy piszkelevet használnak savanyításra, nekem az fanyar. Olykor a savanyú káposzta levét. Azután jött a candida diéta, és kimaradt a cukor is a salátákból, sőt néha minden, még a só is.

Bár régen meg nem tudtam volna enni, ma szívesen rágódok rajta, és jól is esik. Pl. ha nagyon száraz lenne a saláta, teszek hozzá 1-1 értett, jó leves paradicsomot, annál jobb "öntet" nem is kellhet. :)

Elkalandoztam kicsit Norvégiába. Ott ettem először kínai kelből készült salátát.
Nagyon bejött a zenekarnak. Abban is volt paradicsom
(4-5), paprika (4-5), uborka (1) összeaprítva a kellevelekkel együtt. Rá pedig öntetként összekeverve 1 kanál olivaolaj, 1 citrom leve, 1 kanál méz és 1 tk só került. Otthon azóta is gyakran készítjük. Kell a nosztalgia. :)

Néha még a makréla is eszembe jut, olyankor készítek egy kis főtt krumplit. Reszelek répát, egy kis olvasztott margarinba Piffi fűszerkeveréket szórok (ott vettünk egy nagy dobozzal, szerintem még az unokáimnak is elég lesz :) ), ráöntöm a krumplira, a makréla meg nem hiányzik.
Sosem szerettem a halat, de ott megettem. /jól besózva sütőzacskóban sült egy órát, majd lehúztuk a bőrét/ Talán mert mi fogtuk ki, talán mert tényleg jó volt, vagy mert tengeri betegség ellen azt gyömöszöltek belém, és valóban hatott. Előtte káposztás birkát ebédeltünk -
na azóta (bár már akkor) sem kívánom a nemzeti eledelüket - megtette jó hatását a tengeren. Lehet, hogy ezért lettem vegetáriánus? Mindennek a káposztás birka az oka?! :) (dehogy)

Visszatérve a salátákhoz. Ami mindig, mindenütt, és mindenkinél bejött eddig, az a Bózsva saláta, egy táborban tanultam még tizenéves koromban, azóta bátran variálom.

Kell hozzá:

30 dkg fejes saláta
4 zöldpaprika
1 nagy sárgarépa

1 uborka
1 fej lila hagyma
citromlé

méz

A káposztát vékony csíkokra vágjuk, a paprikát és az uborkát karikákra vágjuk, a sárgarépát lereszeljük, a hagymát vékony szeletekre vagdossuk. Mindet besózzuk egy kicsit, és állni hagyjuk lehetőleg egy órát. Citromlét és mézet összekeverünk, és ráöntjük a salátára. Összekeverjük. Rövid állás után tálalni lehet.

Ha csak káposztád, kicsi hagymád és répa van, úgy is nagyon finom. Össze kell keverni, és állni hagyni. A legjobb másnap.

Aztán ha más jellegűt szeretnék, akkor úgy változtatom, mint a múltkori rakott krumpli mellé felszolgáltat.

3 megjegyzés:

Katus írta...

Na, jo ezeket nem ehetem! De késobb, ha mar nem szoptatok kiprobalom :-) nyami nyami

harmony írta...

szia. mennyi citromlé és mennyi méz? sajnos a legtöbb receptben és szakácskönyvekben sem találom sose a mennyiséget, nyilván ízlés szerint, de úgy mégis kb. mennyi kell általában a salikra? köszi előre is. harmony

Bridge írta...

Ha egy nagy káposztafejet összevágok, 1 nagyobb citrom levét, 1 puposabb kk sót, és 1 evőkanál mézet teszek rá. Kb.
Tényleg ízlés kérdése.
Jól összenyomkodom, és mikor már eresztett egy kis levet (vagy ha öregebb, öntök hozzá vizet) megkóstolom, milyen. Nyugodtan lehet még utólag hozzátenni, de túl sok nem kell.