2013. november 5., kedd

Csavart fűszeres kifli kovászos tésztából

Valamikor jó régen próbálkoztam a kovász készítéssel, de ha jól emlékszem, mielőtt megérett volna elfogyott a türelmem, vagy "megdöglött" szegény, és nem sütöttem végül belőle. Azután a por alakúval is kísérleteztem, de az nem volt finom, így elhalt az ez irányú lelkesedésem.
Újabban viszont a Kiskunfélegyházi pékségnek a teljes őrlésű tönköly kenyerét eszem néha, ami nagyon finom kovászolt cipó. Van itt Csepelen egy mintaboltja, ahol még tk lisztet tartalmazó kakaós csigájuk is van. Igaz, hogy három hete a Férj azt mondta, hogy ez már túl egészséges, merthogy só és köménymag is volt rajta. :) (Biztosan ráborult a sóskifli, mert olyasmi volt a feltét.)
A kovászoláshoz más löket is volt, az élesztő helyett kellett valakinek alternatíva, így nekiálltam újra.
Megvettem a tk rozslisztet, hazamentünk - mert itt eltört a fali mérlegem, így hasra "mérek" mindent.
Limara módszeréből indultam ki. Érdemes végigolvasni, hogy mit ír. Még egy helyet javaslok, ami nagyon összeszedett, és aminek a javaslata alapján egyszer még a bigát elkészítem. Még van Tatánál pont erre alkalmas szőlő.

Maga a kovászolás menete nem olyan bonyolult, mint amilyennek tűnik.
1. Veszünk egy üveget, lemérjük. A 720 ml-esek általában 300 g körül vannak.
2. Beleöntünk 50 g tk rozslisztet és 50 g langyos vizet. (szűrt víz, ne legyen klóros, vagy hagyjuk előtte állni)
3. Meleg helyre tegyük, de legalábbis egyenletes hőmérsékletűre. A Limara féle mikrós ötlet jó.
4. 24 órán belül el kell indulnia érni, savanyodni. Nekem péntek estéről szombat estére egészen beindult.
5. 12 óránként etetgetjük. Az üvegben csak 50 g-ot hagyunk a tésztából, a többit kiborítjuk minden alkalommal.
6. Hozzáadunk 50 g tk rozslisztet és 50 g langyos vizet. Összekeverjük, a csavart lazán rátesszük az üvegre, és visszarakjuk meleg helyre. 12 óra elteltével újra kezdjük az egészet.
7. 7-8 nap után érett kovászt kapunk, ami már elegendő energiával bír a kenyér kelesztéséhez.
8. Ettől kezdve napi egyszer etetendő.Ha nincs szükségünk rá, a hűtőbe tehető. Onnan kivéve 3 napig etetgetni kell, és újra használható.

Azért a 12 óra nem szentírás, csak kb. Meg szerintem az 50 g sem. Mivel itthon nincs mérlegem, úgy szemre csináltam. Otthon megnéztem, hogy kb. 3 kanálnyi liszt az a mennyiség.
Az a lényeg, hogy galuska tészta állagú legyen a masszánk.

Duplán etettem két üvegben, és reggel volt plusz adag a csavart kiflihez. Sajnos nem kelt órákat a hűtőben a duplájára. Az lett volna az igazi, mivel az kedvez az élesztőgombák szaporodásának, így még kemény lett a héja, viszont belül valami elképesztően kellemes állagú, puha, kissé sűrűbb tésztát kap az ember. A békési 2 kilós kenyerek voltak ilyenek, mikor még kicsi voltam.
Melegben gyorsabban kel, de ezzel együtt a fehérje bontás jelentősebb. Meg valószínűleg a formát is elveszti.

A hozzávalókat szemre mértem (ami azért szerintem egész jól működik), így előfordulhat, hogy a tésztát összeállítva kicsit több folyadékot igényel, vagy lisztet, de azért merem leírni, mert azt gondolom működik a recept, és érdemes kipróbálni a kovászolást. Nagyon finom.
Mivel nem tudtam a végeredményt, csak fehér lisztet adtam hozzá, de legközelebb növelem a tk arányát. Mivel sütőtök krémleves mellé készült, fűszereket is adtam hozzá. Egyszer már sütöttem ilyesmit, az nagyon ízlett a Férjnek is, az a kakukkfüves hagymás bagett volt.

Hozzávalók:
40 dkg finomliszt
200 g rozskovász
200 ml víz
4 ek olivaolaj
1-1 tk mag (lenmag, szezámmag, napraforgómag)
1-1 csipet kakukkfű, bazsalikom
1 tk só

A kovászt előzőleg dupla adaggal etetjük, nem dobjuk ki a maradékot, hanem a mennyiségének megfelelően növeljük a liszt és víz arányát. Reggelre szépen megbuborékosodik, így alkalmas arra, hogy megkelessze a kenyerünket, vagyis borulhat a nagy vajlingba.

A száraz hozzávalókat összekeverjük, majd  belekeverjük a kovászt, olajat és a vizet. Alaposan meggyúrjuk, azután a hűtőszekrényben kelesztjük a duplájára. Nekem csak rövid ideig kelt, de az az igazi, ha legalább 5-6 óra telik el, míg a kovász dolgozik. Olajos kézzel formázzuk, zsírpapírral kibélelt tepsibe tesszük, letakarjuk, azután várunk, míg újra a duplájára kel, és hideg sütőben indítjuk útjára. A sütő aljára egy tálba vizet teszünk, és a tésztát 190 C-on sütjük bő egy óra hosszát.

Legközelebb elkészítem hosszú kelesztéssel, akkor nem lesz ugyan ilyen formás, mint a képen, de kérges sem. Ez utóbbi pedig egyébként nem volt rossz, mert a vastag, jó ropogós héja illett számomra a sütőtök krémleveshez.


Nincsenek megjegyzések: