2010. május 3., hétfő

Vegyes zöldség leves töltelékkel (avagy a Fradi leves)

Az Anyák napi menü között szerepelt Anya kedvéért, neki hiányzik, ha nincs. Ugyan nem egy hagyományos zöldséglevest készítettem, hanem inkább olyan (sajnos a már nem élő) nagyanyám féle "fradi" (mindentbele) levest. Ennek következményeként, a fokhagymát pont azon szívemhez közel álló személy gyűjtötte be tányérjába, akit Anyukámhoz hasonlóan ki lehet vele üldözni a világból. :)
Ettől függetlenül persze mindketten jóízűen elfogyasztották az ételt, mivel a fokhagyma nem a jellegzetes ízét adja a levesbe, hanem valami kellemes aromát, amit nem lehet külön azonosítani.

Amiből készült: (nagykonyhai mennyiség)
1 kg zöldborsó
5 nagy szál répa
4 vastag petrezselyem
5-6 karfiolrózsa
1 paradicsom
3 kis fej vöröshagyma
5 gerezd fokhagyma
1 kk őrölt kömény
1 ek só
1 ek olivaolaj
víz

A sárga és fehérrépát megpucoltam, megmostam, vastagabb karikákra vágtam. A 8 literes fazékba borítottam, hozzáöntöttem 1 dl vizet, rászórtam a sót, és kb. 10 percig pároltam lefedve, időnként megrázogatva.
Azután hozzáadtam az olajat, köménymagot, a zöldborsót, és felengedtem annyi vízzel, hogy ellepje. Feltettem a tűzhelyre nagy lángra. Ezután megpucoltam a fokhagymát, vöröshagymát, azokat is beleraktam. Kb. fél óra főzés után a karfiolrózsákkal egészítettem még ki, illetve a tetején  bevagdosott paradicsommal.
20 perc elteltével megszúrkáltam villával a zöldségeket, megpuhultak, így elzártam a gázt.

A  tölteléket már itt leírtam, akkor kissé kalandosabb környezetben. Bár nem vegán, azonban nagyon finom tud lenni együtt, néha kell ez is, főleg falusi tojásból.


Tehát a lábatlan tyúk, a telkibányai asszonyok módjára:

Készült:
8 tojás
8 ek tk tönkölybúza liszt
2 közepes fej hagyma
2 ek olivaolaj
1 tk vegamix
só felhasználásával

Ha valaki nem jött volna rá, ez is szintén ipari mennyiség. ;) (Szándékosan, hogy másnap se kelljen főznünk.) 11-en ebédeltünk/vacsoráztunk belőle, és mára is maradt.
Mindezt összekeverem a kézi habverővel, belekanalazom 6-8 nylonzacskóba, amiket úgy zárok le, hogy legyen hely fővés közben a tölteléknek növekedni. Egy nagy fazék forró vízben főzöm legalább 10 percig, Amikor megkeményedik, a zacskókból kiborítom a vízbe, hagyom, míg teljesen át nem fő. Ha nagyobb darab, kettévágom. Szervírozás előtt szeleteljük. Jó letakarni, vagy a levesbe tenni, mert különben megszárad.

(Az eredeti recept: A Biblia a helyes táplálkozásról című könyvből) 

Nincsenek megjegyzések: