2008. december 1., hétfő

Te mióta főzöl, és miért? II.

A kenyérsütés... Több, mint 10 éve már. De nagyon jól mlékszem az első kenyerekre. A behorpadtakra, a nagy lyukú vizesekre, a kis gömböcökre, de a gyönyörűekre is. Meg a sótlanokra, de olyanra is, amiből kimaradt a keverőkanál. :)
Majd a saját búzánkat kezdtük darálni, és azt is használni a kenyérbe. Ez volt az első tudatos / tudattalan lépés a reform felé. Egyébként is sokkal finomabb így a kenyér. Továbbá egy Molnárnak legyen malma... :) hogy régi darálóból, vagy ipari kávéőrlő gépből készítve, az mindegy.

Évek teltek el. Allergiás lettem.
Olvastam mindenfélét. Jött a marhakór, meg a csirkevész. A hús kezdett kifordulni a számból... Talán akkor ettem utoljára, mikor először voltam Franciaországban, és Kata főzött nekem.

Az allergia azonban egyre erősödő tünetekkel és szélesedő időszakban jelentkezett.... a végén a szemem majd kimarta(m). Volt, hogy jeges pakolással feküdtem, és vártam a parlagfű szezon végét. Orr-száj maszkkal jártam dolgozni - szerencsére a Mátrába.
A polcon álló 2 halom gyógyszer nem használt. (ha bevettem se :) )

Az első ilyen évemben elolvastam Tóth Gábor Allergia és Candida kalauz című könyvét. Leálltam a tejtermékkel, kevés tojást fogyasztottam, ami segített valamennyit, azonban egyre több ételt kellett kerülnöm. Főleg nyers zöldséget és gyümölcsöket, amitől világgá akartam menni. Második évben rémlettek dolgok a candidáról szóló részből, amit akkor csak átfutottam... Mi van ha?

Az állapotom súlyosbodott. Azt, hogy nem ehettem dinnyét, még valahogy kibírtam, de mikor egy paradicsomtól bedagadt a torkom, akkor kezdett elegem lenni.
Nekikezdtem a diétának...
Két hét múlva megehettem az uborkát, és a paradicsomot, és abbahagytam a gyógyszer szedését szeptember közepén.
Júliusig nem volt szükségem rá. Ugyan jelentkeztek allergiás tüneteim, de igen mérsékelten.

Akárhogy is. Hasznos volt ez az időszak, mert nagyon sok mindent megtanultam, sok dolognak utánanéztem. Nekem kell a magyarázat, hogy mit miért tehetek/ nem tehetek a testemmel.
Nagymamám 80 éves korára megtanult barna liszttel, és növényi tejföllel ételeket készíteni. Bár a barna rizzsel nehezen barátkoznak :) Képes egy ételből kétféleképpen főzni a kedvemért.

A diétát a tegnapi nappal függesztettem fel teljesen. Megettem egy egész fehér lángost, amit Anyu készített vasárnap. (lehet fujjogni ;))
Mézet, cukrot azért még nem.

Furcsa lesz visszaállni, hogy már ehetném, de mostmár nem akarom. (Ritkán majd kilengek.) Nem hiányzik és tudom, mik a következmények.
Hát ezért főzök / főznék így, ahogy.

A mód magyarázata megvan, de válasz a miértre?
Szívesen főzök, mert örömet szerez a körülöttem lévőknek. Mert jó látni, ahogy a készített ételt boldogan belakmározzák a családtagok, barátok. Hallom barátnőm sóvárgó hangját: Gombóc... :) Miért ne készíteném el nekik.

És ha Kata, akkor Levendulakert, te mióta és miért?

6 megjegyzés:

Névtelen írta...

A cukrot meg a mèzet egyszeruen nem eszed vagy helyettesìted valamivel....a mestersèges èdesìtoszereket èn inkàbb kihagyom.....viszont kacèrkodom a gondolattal,hogy szteviàval fozzek be lekvàrt."Udv:Zsu

Bridge írta...

A mesterséges édesítőszer rosszabb, mint a cukor az én olvasatomban... Egyszerűen kihagyom. Régebben nem lehetett, most meg nem hiányzik. Ha édesíteni szeretnék valamit, teszek hozzá gyümölcsöt, gyümölcslevet.
Pl. almás sütit úgy, hogy nem vízzel gyúrom össze, hanem a megreszelt alma levével. Vagy aszalt gyümölcsökkel. (nem cukrozottal)
Egyébként 2 hét alatt megváltozik az ízérzékelésed.
Lehet, hogy később majd eszegetek mézeset, juharsziruposat, de eddig kimaradt.

A sztívia jó, csak nagyon drága, és van mellékíze. Idén natúran tettem el barackot, epret, vegyes gyümölcs levkát és finom. Ha nagyon íztelen lenne, még mindig keverhető bel utólag valami.

Kata írta...

Sziasztok!

Csatlakozom, idén én is sok lekvárt tettem el natúr, azaz cukor / méz stb nélkül és nagyon finomak!!!
A próba kedvéért steviával is csináltam pl eperlekvárt és mivel keveset használtam belőle, nem érződik a mellékíz és az is nagyon fincsi! ;o)

Katus írta...

GRATULALOK, hogy végig vitted a DIETAT, tudom nem kevés lemondassal és nehézséggel jart.... :-)
Gomboc...nyam nyam!

Névtelen írta...

Hm, nemrég olvastam, hogy a liszt az egyik leggyorsabban avasodó alapanyag, akkora a felülete, hogy szinte azonnal oxidálódik és semmi, de semmi hozzáadott értéke nincs egy pár nap múlva. Nagyon tetszik, hogy a saját búzátokat őrlitek.

Bridge írta...

Kedves Zöldalma!

Sokat gondolkodtam már ezen a liszt kérdésen, hogy mennyit értéktelenedik pár nap után... annyi bizonyos, hogyha a csíra része is benne van, hamarabb válik használhatatlanná - ezért találták ki a graham lisztet.
Azét én sem naponta őrlöm, ez van. Pár napra valót megcsinálok, mert csak így tudom kivitelezni.